A világ egyik legfejlettebb, leggazdagabb országa a mindössze 716 négyzetkilométernyi Szingapúr, melynek kikötőjében egykor kalózok és halászok tanyáztak, mára azonban már egy modern, virágzó miniállam, melyet előszeretettel keresnek fel a Délkelet-Ázsiát megcélzó látogatók.
De hogyan is jutott el ehhez a nagy fordulathoz? Milyen nehézségek vezettek a felvirágzához és kinek a nevéhez köthető a ma ismert modern Szingapúr?
Történelme meglehetősen fordulatosra sikeredett, de ez érthető is, hiszen stratégiai elhelyezkedésének köszönhetően több ország is magáénak akarta tudni az évszázadok során. A területet portugálok és hollandok is uralták, majd a 19. század elején lett brit koronagyarmat. 1963-ban csatlakoztak a Maláj Államszövetséghez, ez a barátság azonban mindössze 2 évig tartott, 1965. augusztus 9-án ugyanis Szingapúr független állam lett.
Az újonnan alakult ország súlyos gondokkal nézett szembe: lakói között tombolt a munkanélküliség, kevés volt a lakás, a forgalmas kikötő csak a környezetszennyezést növelte, és a kis országnak alig volt saját nyersanyaga. 60 évvel ezelőtt gyakorlatilag még semmi sem utalt arra a példátlan fejlődésre, ami akkor elindult. Kevesen hittek az önálló fennmaradás sikerében, és még kevesebben, hogy egy gazdag, modern államot teremtenek, ami világszinten példaként fog az élen járni.
Mindez a város szülöttének, a kínai származású Li Kuang-jaonak köszönhető, aki Angliában járt egyetemre, majd visszatérve politikai pályára lépett. Míg a környező országokban egyre terjedt a kommunizmus eszméje, ő a liberális piacgazdaság mellett tette le a voksát. Hatalomra kerülése után sok mindennel szakítani akart: szerte a világban ismert szélsőséges példa, hogy betiltotta a rágógumit, illetve az Ázsiában bevett szokásnak számító utcai köpködés ellen is küzdött - bírságot szabott ki rá. Stratégiailag fontos elhelyezkedése miatt alapvető cél volt a kikötő fejlesztése, emellett éveken át tartó munkával tisztították meg a környező vizeket a tonnaszám felgyülemlett hulladéktól.
Szingapúr gazdasági szerkezete megváltott, a multinacionális nagyvállalatoknak nyújtott adókedvezmények vonzották a befektetőket. Az oktatásba az első pillanattól nagyon sok pénzt fektetettek, a város építészete és infrastruktúrája is rohamos fejlődésnek indult.
Egy mai utazó számára döbbenetes az a különbség, ami egy közeli ázsiai nagyváros és Szingapúr utcaképe között látható: Szingapúr tiszta, szellős, modern, már-már futurisztikus az ikonikus épületeivel, melyek tövében szépen megférnek az egykori koloniális épületek is – sőt, ezek miatt igazán hangulatos és emberi a légköre. Itt figyelemre méltóan jól működik minden, hatékony és jól szervezett a társadalmi és a gazdasági élet.
Milyen látnivalókat érdemes feltétlenül felkeresni, ha Szingapúrban járunk?
- elkerülhetetlen és valóban látnivaló a többszörös díjnyertes Changi repülőtér. Vigyázzunk, hogy a nézelődés, álmélkodás miatt le ne késsük a járatunkat!
- az ökfáiról ismert Gardens by the Bay, ahol a ritka növényeket és a világ legmagasabb belső vízesését csodálhatjuk meg.
- Marina-öböl futurisztikus épületei és a Merlion szobor.
- a hangulatos, színes házairól ismert indiai negyed és kínai negyed.
- a Clark Quay mentén sorakozó faházak, melyek a letűnt korok hangulatát idézik, és javarészt vendéglátó egységként működnek.
- Sentosa szigete a gyönyörű üdülőszállodákkal és tematikus élményparkokkal egész napos szórakozást és kikapcsolódást nyújt kicsiknek és nagyoknak egyaránt.
Csoportos utazásaink Szingapúrba itt érhetők el.