A Bono Utazási Központ - Skandináv Utazási Központ blogja

II. Erzsébet, a világlátott uralkodó 1.

2022/09/19. - írta: Bono Utazási Központ

II. Erzsébet hosszú élete és uralkodása során kiemelten hangsúlyos volt az utazás. A legtöbbet utazott uralkodó évtizedeket töltött a világ különböző kultúráinak megismerésével, miközben birodalmát képviselte. Ne feledjük, hogy már uralkodása is idegen földön kezdődött: 25 éves volt, amikor férjével Kenyában jártak hivatalos úton, és itt értesült édesapja, VI. György haláláról.

Az uralkodó nem véletlenül érdemelte ki a „millió mérföldes királynő” nevet: 117 különböző országot látogatott meg, beleértve természetesen a Brit Nemzetközösség valamennyi tagját. Számítások szerint legalább 1.032.513 mérföldet tett meg, amely megfelel a Föld kerületének 42-szeresének. Első hivatalos útja a már fent említett kenyai látogatás volt, az utolsó pedig 2015-ben Máltára vezetett, ahol házasságuk első éveiben is éltek.

II. Erzsébet nevéhez jelentős történelmi utazások is kapcsolódnak. Ő volt az első brit uralkodó, aki Kínában járt (1986), illetve aki egy évszázadnyi kihagyás után az Ír Köztársaságba látogatott (2011). Sosem járt azonban Izraelben vagy férjére, Fülöp hercegre való tekintettel Görögországban (a görög származású hercegi családot korábban száműzték). Uralkodásának alapvető eleme volt az utazás. Jól mutatja ezt 1953-as karácsonyi beszéde, melyet Új-Zélandról sugároztak világszerte: „Azért indultam erre az útra, hogy a nemzetközösség minél több országát és népét felkeressem. A szándékom az, hogy megmutassam, a korona nem csupán az országok közötti egység absztrakt szimbóluma, hanem egy személyes és élő kapcsolat Önök és énköztem.”

Az utazások jelentős részéhez privát repülőjét használta. 1936-ban, VIII. Edvárd uralkodása alatt állt forgalomba a Királyi Légierő (Royal Air Force) elit állományában a „Király járata”, amely az uralkodót és családját hivatott szállítani mind rövid-, mind hosszútávon. 1952-ben, Erzsébet trónralépésekor, átkeresztelték a „Királynő járatára” (Queen's Flight), és már nem csak hivatalos utakra, hanem oktatási célokra is használták: Edinburgh hercege (Fülöp) pl. 1959-ben kapta meg pilóta engedélyét, és több esetben kapták lencsevégre a pilótafülkében hivatalos útjaik során.

Nyilvánvalóan a repülő a leggyorsabb közlekedési eszköz és bizonyos távolság felett elengedhetetlen, a királynő mégsem szerette igazán. Előfordult, hogy több évnyi kihagyás után ült csak ismét repülőre. Utolsó, 2015-ös máltai utazása után a szigetország tagjai között szívesebben utazott vonattal. A legutóbbi G7 csúcstalálkozóra is a királyi vonattal (Royal Train) érkezett a dél-angliai Cornwallba, de előszeretettel használta elektromos vagy hibrid autóparkját is rövidebb távokon.

Kedvenc utazási formája azonban a hajózás volt. A Royal Yacht Britannia fedélzetén hónapokig utaztak a ’70-es években. Az elegáns mahagóni belsőt kényelmes kanapékkal és fotelekkel tették otthonossá. 40 év alatt – 1997-es „nyugdíjazásáig" – a Britannia 968 hivatalos útra vitte a királynőt. Napjainkban Edinburgh kikötőjében horgonyoz, és évente közel 300 000 látogató keresi fel.

Folytatjuk…

Forrás: Condé Nast Traveler

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bonoutazas.blog.hu/api/trackback/id/tr5317934706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása